Mozartjaar begint met Van Immerseel
Anima Eterna, het ensemble van Jos Van Immerseel, heeft het Mozartjaar ingezet in het Cultureel Centrum van Hasselt.
Er is voor het eerste concert in de Mozart-reeks gekozen voor Anima Eterna en dat mag geen toeval zijn. Met dit, zijn eigen, ensemble heeft dirigent en orkestleider Van Immerseel een bezetting samengesteld die uiterst precies is uitgebalanceerd. Dat evenwicht resulteert in een groep concertanten die in hun samenspel elkaar nooit overstemmen. Jos Van Immerseel hanteert de dirigeerstok niet om instumentpartijen te benadrukken maar om ze elkaar te laten aanvullen. Om het evenwicht in de orchestratie te bewaren zonder dat de muziek emotieloos wordt. Integendeel zelfs. Als geen ander weten de musici van Anima Eterna dat het merendeel van hun muziek is geschreven voor de grote muzieksalons zoals die in de achtiende eeuw bestonden. Hun ensemble is een mooie vertolker van én de muziek én de sfeer van destijds. Bepoederde pruiken kunt u er zò bij bedenken.
Jos Van Immerseel heeft uit zijn persoonlijke collectie een pianoforte laten meebrengen. Dit instrument is een kopie van een Anton Walter (1825) uit de collectie van het Germanisches Nationalmuseum Nuremberg en is gebouwd door Christopher Clarke. Hierop speelt solist Jos Van Immerseel de Fantasie in c moll. Dat de pianoforte een lager volume en andere klankkleur heeft dan een hedendaagse vleugel mag en zal geen belemmering zijn om een scala muzikale emoties uit de snaren te puren. Het laat je even leven in een 'muzieksalon'. Dat Jos dat ook doet en kan in het Concerto nr.21 voor pianoforte en orkest in C, zal dus niemand verbazen. Waar iedereen wel een CD versie kent gespeeld op de klassieke vleugel, is de uitvoering op deze replica een revelatie.
Dat alles heeft van de openingsavond van het Mozartjaar een succes gemaakt. En daar heeft deze jongen intens van genoten.
Er is voor het eerste concert in de Mozart-reeks gekozen voor Anima Eterna en dat mag geen toeval zijn. Met dit, zijn eigen, ensemble heeft dirigent en orkestleider Van Immerseel een bezetting samengesteld die uiterst precies is uitgebalanceerd. Dat evenwicht resulteert in een groep concertanten die in hun samenspel elkaar nooit overstemmen. Jos Van Immerseel hanteert de dirigeerstok niet om instumentpartijen te benadrukken maar om ze elkaar te laten aanvullen. Om het evenwicht in de orchestratie te bewaren zonder dat de muziek emotieloos wordt. Integendeel zelfs. Als geen ander weten de musici van Anima Eterna dat het merendeel van hun muziek is geschreven voor de grote muzieksalons zoals die in de achtiende eeuw bestonden. Hun ensemble is een mooie vertolker van én de muziek én de sfeer van destijds. Bepoederde pruiken kunt u er zò bij bedenken.
Jos Van Immerseel heeft uit zijn persoonlijke collectie een pianoforte laten meebrengen. Dit instrument is een kopie van een Anton Walter (1825) uit de collectie van het Germanisches Nationalmuseum Nuremberg en is gebouwd door Christopher Clarke. Hierop speelt solist Jos Van Immerseel de Fantasie in c moll. Dat de pianoforte een lager volume en andere klankkleur heeft dan een hedendaagse vleugel mag en zal geen belemmering zijn om een scala muzikale emoties uit de snaren te puren. Het laat je even leven in een 'muzieksalon'. Dat Jos dat ook doet en kan in het Concerto nr.21 voor pianoforte en orkest in C, zal dus niemand verbazen. Waar iedereen wel een CD versie kent gespeeld op de klassieke vleugel, is de uitvoering op deze replica een revelatie.
Dat alles heeft van de openingsavond van het Mozartjaar een succes gemaakt. En daar heeft deze jongen intens van genoten.
0 reacties:
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage