06 april 2006

Wat zien ik?

Ik heb een oud, beduimeld paperbackje teruggevonden. Een schatje!

"Wat zien ik" van Albert Mol. Uitgegeven in 1965.

Mol vertelt de verhalen van Blonde Greet, een Amsterdams hoertje. Hij doet dat in een fonetisch Amsterdams. Soms niet gemakkelijk, altijd schitterend.

De belevenissen van Blonde Greet zijn gewoon om achterover te vallen. Heel gewoon, volks en recht voor de raap vertelt zij de meest rare dingen over haar klanten.

Man, ik moet toch een saaie Piet zijn als ik dàt allemaal lees.

2 reacties:

Op 06 april, 2006 , Blogger Pieterjan zei...

Klopt het dat het nederlands van toen, veel weg had van ons Vlaams?

 
Op 06 april, 2006 , Blogger Bad, Mean, Ugly zei...

Daar zit wat in, ja. Het is dus het taaltje van de kroegen in Baantjer's stad.

Rechttoe rechtaan.

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage