26 maart 2006

Praag verkeerd begrepen.

Gisteren wilde ik graag een 'liefste dagboek' schrijven maar de techniek heeft daar een stokje voor gestoken. Ofwel mijn laptop, ofwel het Tjechische internet wilde niet echt meewerken. Maar vandaag is alles en iedereen mij goed gezind.
Na een paar dagen Praag moet ik -mijn geweten laat mij anders niet met rust- een paar vooroordelen uit de wereld helpen:

· Deze stad is niet ouderwets of oubollig. Ze biedt alles wat een moderne stad kan bieden aan accommodatie, winkels, veiligheid en comfort. Ik heb mij meermaals laten verrassen. Gratis draadloos internet, hypermoderne kassa's -ook in kleinere restaurants -, Visa en bankkaarten terminals overal, en ga zo maar door.
· Voor de bemiddelden onder ons geeft Praag aan alle grote merken ter aarde een poepsjieke plek.
· In Praag kan je héél lekker en vooral gevarieerd eten. En het is erg goedkoop bovendien. De verhalen over 'alleen maar worst met stoemp' zijn overtrokken. Gewoon gelogen zelfs.
· De trams zijn niet van vòòr de oorlog: de meesten zijn gloednieuw, en goedkoop, en op tijd.
· Dit is een zeer propere stad. Hier worden de stoepen nog gepoetst. Elke dag. De Pragenaars werpen niets op de grond. Ook de jeugd niet. Chapeau!!
· Hier kan je gemakkelijk alles te voet belopen. Als je in het centrum zit is geen enkel stadsdeel meer dan tien minuten wandelen ver.
· Als toerist let je best op je spullen zoals in elke grote stad. Praag is in dat opzicht zeker niet gevaarlijker dan andere steden. In deze stad wonen tenslotte één miljoen mensen.
· Hier zijn inderdaad vele bedelaars en landlopers. Maar nog geen van hen heeft zich aan ons opgedrongen.
· Praagse dames zijn heel behulpzaam en vriendelijk. Toen in deze middag aan een plaatselijke schone vroeg waar de toiletten waren wou ze absoluut meegaan. Zéér behulpzaam was ze. Als ik haar diensten niet had afgewezen dan zat ze misschien nu nog naast me.

Vandaag moest ik dus de vooroordelen weerleggen. Dat is duidelijk. Oef!

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage