30 juli 2006

De werf: episode V

Deze week heb ik het wat rustiger gedaan. De temperatuur heeft het trouwens niet toegestaan dat er gekke bokkesprongen gemaakt werden. Allé, het dak ligt erop en nu is het tijd voor de 'inrichting'.
Elke kamer heeft electriciteit nodig voor stopcontacten en verlichting. Dus: aan de slag met slijpschijf, hamer en beitel, en veel goede moed. Gaten maken en bedrading leggen. Piece of cake!





En uiteraard blijft het daar niet bij. Als we niet in het duister willen blijven zitten dat moet je verlichting voorzien. We laten hamer en beitel voor wat ze zijn en hanteren de boormachine. Daarmee maken we gaten in het houtwerk om de bedrading door te trekken. Ondertussen merk ik ook dat, maarmate je hoger gaat werken, de temperatuur ook aardig kan klimmen. Maar nu kan ik in de schaduw blijven en in mijn bloot bovenlijf en dito benen de zon een beetje uitdagen.

Ziezo, als alle draden op hun plaats liggen dat moet je natuurlijk de verbindingen gaan 'doormeten' en testen. Later, als het plafond is gemaakt, dan kan je er niet meer aan wanneer er iets schort. (bv dat de stofzuiger stopt als je het licht uitdoet :) ) En dan is het tijd voor de isolatie. Daarmee bereik je onmiddelijk resultaat: de warmte van het dak speelt nu bijna geen rol meer en in de winter zal het lekker warm blijven in de tuinkamer. Maar voorlopig is het nog zweten en plakkerig met rotswol bezig zijn. Vieze boel! Ik nies me te pletter!

En dan is het weer donderdag! Kapermolen wacht op mij en dus haast ik mij daarheen in gezelschap van de vrouwen van mijn leven en daar nog een paar vrienden bij. Groove Grocery zingt en speelt het zeil van de tent en ja, de Palmkes doen weeral deugd! De wekelijkse bluswerken missen hun doel niet. Zou de brouwer er nog niet aan denken om mijn blog te sponseren?

Vrijdagavond na het werk: lekker gekookt, tafeltje mooi gedekt voor twee op de werf, flesje wijn en een kaarsje erbij en heerlijk gezelschap. Wat kan je als pseudo-bouwvakker nog meer wensen? Een regenbuitje om wat te koelen en ook omdat je heerlijk droog blijft onder je eigen nieuwe dak! So far so good. Totdat de hemelsluizen defect blijken te zijn en ineens alle water van de laatste zes maanden op ons neer komt. Nog nooit zoveel water zien vallen op enkele minuten tijd. En het komt niet alleen van boven. De riolering is niet op deze stortvloed berekend en nu stroomt het water terug naar de huizen. Het stukje vóór onze werf loopt al vlug onder en het blijft maar stijgen! Gedaan romantisch etentje! Evacuatie-oefening: alles moet aan de kant en de verwittigde brandweer geeft niet thuis. 't Is niet moeilijk, ze verwerken daar 140 oproepen in enkele minuten tijd. Als het water net tot aan de rand staat stopt de waterval en even later zakt het al weer. Oef! Eind goed, al goed.

Toch nog lekker gegeten. Néh!

2 reacties:

Op 30 juli, 2006 , Anonymous Anoniem zei...

Het klinkt alsof het bijna tijd is voor een inwijdingsfeestje ;-)

 
Op 31 juli, 2006 , Anonymous Anoniem zei...

hallo, wij hebben net met ons drietje de werken bewonderd... bravo ! Frank kan nu wel rusig in het donker slapen hé ...
doei ...
de franserikken

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage