01 maart 2006

Chicken run

Ik had vorig jaar een nest van 6 eieren laten uitbroeden door een zéér bekommerde kloek. Haar ijver heeft ons zes kuikentjes opgeleverd. Tel daarbij nog eens de vier kippen die ik al had en de hennen van de buren die zomaar komen aanvliegen en beslissen om bij ons te blijven. Al bij al liep hier een 18-tal gevederde beestjes rond. Waarvan 3 stevige jonge hanen van het 'Bresse' geslacht.

De ophokplicht gebiedt mij om al mijn kippen in een afgesloten ren te houden, overdekt met een gaas. Voor de hennen is dat niet zo 'n probleem. De jonge hanen daarentegen...die willen liefst zo veel en zo vaak mogelijk de hennen 'trappen' (jaja 'k weet het, het klinkt niet maar dat zal hen worst wezen). Ze gunnen elkaar bij die bezigheden het licht in de ogen niet.

Tot nu toe was het allemaal nog te doen. Hun terrein was groot genoeg. En de kippetjes kloegen niet. Minister Demotte heeft roet in hun eten gegooid en mij verplicht om ze allemaal in een afgesloten ren te zetten. Herrie in het kippenkot!

Het verdict: de jongens moeten eruit! En zo heb ik, gewapend met een vangnet, het kippterritorium rondgecrosst om de vurige jongemannen te vangen. Ik heb ze naar de eeuwige jachtvelden gestuurd alwaar ze voor altijd achter sneeuwwitte kippetjes mogen vangen. De overgang is snel en krachtig verlopen. Ik bespaar je de details maar neem het van mij aan: ik haat het!

De haantjes heb ik aan een buurman geschonken. Die is er blij mee. Maar goed ook want wij moeten en niets van hebben. Niets!

Toch is het vreemd: de kippen lijken helemaal niet te treuren...

4 reacties:

Op 01 maart, 2006 , Blogger Cherry Blossom Girl zei...

Hihi... wat vertel je dat toch met zo'n humoristisch sausje :-).
Heb je 't zelf overleefd? Geen boosaardige pikken in het vel uit de weg moeten gaan?
En... ga je ze missen, die beesies? Of is zo'n kip een dier waaraan je niet direct gehecht geraakt? :-)

 
Op 02 maart, 2006 , Blogger Bad, Mean, Ugly zei...

We zijn nogal gehecht aan 'onze beestjes' maar ja, dan komt er zo een ministrieel besluit...
Normaal leven onze kippen tot ze van ouderdom aan een ander leven gaan beginnen.

Heb ik het overleefd? Aangezien ik nog kan bloggen...Maar de 'Bresse' hanen zijn niet om zonder handschoenen aan te pakken hoor. Als je ze al kunt vangen want die hebben een conditie waarvan Kimmeke Gevaert wel eens groen van zou kunnen worden. Ze hebben sterke poten en een slag van hun vleugels is best te mijden. En je blijft met je gezicht liefst ver van hun bek verwijderd.
Daar heeft deze jongen achteraan gezeten!

Imagine!

 
Op 04 maart, 2006 , Blogger Cherry Blossom Girl zei...

Amai, moedig hoor :-).
Lijkt me wel de belevenis van de dag te zijn... Maar in ieder geval: jij liever dan ik!
Doe de resterende tweevoeters de groetjes ;-).

 
Op 02 januari, 2008 , Anonymous Anoniem zei...

ben jij effe een dierliefhebber zeg? In plaats van de oorzaak te zoeken naar het waarom dood je ze liever!

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage